فواید و مضراتی که در تجویز استاتین وجود دارد

18اکتبر 2019 - یک تجزیه و تحلیل جدید به بررسی ملاحظات مربوط به اینکه آیا و چه موقع استاتین ها می تواند مزایایی فراتر از آسیب داشته باشد، پرداخته است.

در بریتانیا، استاتین ها متداول ترین داروهای مورد استفاده هستند. با گذشت زمان، تعداد افراد واجد شرایط برای استاتین درمانی بر اساس گایدلاین های بالینی افزایش یافته است.

نویسندگان این مقاله در تجزیه و تحلیل خود، اهمیت تفسیر صحیح داده های تحقیقات در مورد استاتین را توضیح داده اند. آنها مثالی از دو فرد مختلف را ارائه داده اند تا توضیح دهند که چگونه ممکن است مزایای استاتین تجویز شده به طور گسترده ای بین افراد مختلف متفاوت باشد. یکی از این دو مورد، یک مرد 65 ساله ی سیگاری است که بیماری قلبی ندارد، اما کلسترول تام خون و فشار خون او بالا می باشد. دومین مورد، زن 45 ساله ای است که سیگار نمی کشد و کلسترول تام بالایی دارد و فشار خون او اندکی بالا می باشد.

برای این مرد و زن خطر مطلق داشتن یک حادثه ی بزرگ کرونر در 10 سال آینده، به ترتیب 38٪ ، و 1.4٪ است.

نویسندگان اظهار داشتند که بر اساس کاهش ریسکی که گزارش کردیم، مصرف استاتین ها، خطر نسبی را برای این مرد 24٪ و برای این زن 41 درصد کاهش خواهند داد. با این وجود، مرد می تواند انتظار داشته باشد که خطر مطلق برای او در حدود 9٪ کاهش یابد ([تعداد موارد نیاز برای معالجه] = 11)، در مقایسه برای این زن فقط 0.6٪ ([تعداد موارد نیاز برای معالجه] = 166) کاهش یابد.

نویسندگان از این مسئله استفاده می كنند تا نشان دهند كه در حالی كه كاهش خطر نسبی، می تواند حاکی از فواید قابل توجه استاتین ها برای زن باشد، كاهش خطر مطلق در واقع مزایای بسیار كمتری را برای زن در مقایسه با مرد نشان می دهد.

علاوه بر این، درمان 11 نفر دقیقاً مشابه با این مرد ، مانع از وقوع یک رویداد بزرگ عروق کرونر مانند حمله قلبی خواهد شد. در مقایسه ، 166 زن دقیقاً مشابه با این خانم باید معالجه شوند تا از یک رویداد بزرگ عروق کرونر جلوگیری شود.

این تجزیه و تحلیل یادآور می شود که سؤالاتی در مورد میزان تعصب یا بایاس در گزارش داده های کارآزمایی بالینی وجود دارد. آنها این احتمال را بالا می دانند كه ، "ممکن است مطالعاتی که در آنها نتایج مطلوب صنایع داروسازی گزارش شده است به احتمال زیاد بیشتر منتشر شوند و در این مطالعات آسیب های ناشی از مصرف استاتینها کمتر گزارش شوند.

نویسندگان با هشدار در مورد دسترسی گسترده به استاتینها، اظهار داشتند: اگرچه تجویز استاتین ها شایع است، اما به سوالات جدی در مورد فواید و پذیرش آنها برای پیشگیری اولیه، بخصوص در بیمارانی که در معرض خطر کمی برای بیماری قلبی عروقی قرار دارند، پاسخ داده نشده است.

آنها پیشنهاد می کنند که در افراد در معرض خطر کم، استاتین ها "ممکن است نمونه ای از مراقبت کم ارزش" باشند و ممکن است در برخی از افراد "نمایانگر اتلاف منابع مراقبت های بهداشتی" باشد.

در پایان، این تجزیه و تحلیل خواستار دستیابی به داده های بهتر در مورد مضرات احتمالی استاتین ها و پیامدهای مربوط به افراد در معرض خطر کم مشکلات قلبی عروقی، شد.

نتایج این تجزیه و تحلیل در مجله ی BMJ منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/benefits-and-harms-weighed-up-in-statin-prescribing-96785340.html